De vele voordelen van verbindende communicatie

Wat is verbindende communicatie?

Misverstanden, conflicten, kwaad worden ... Vaak hebben uw woorden niet het effect dat u beoogt. Vlot en duidelijk communiceren is nu eenmaal niet zo eenvoudig.

Verbindende communicatie (VC) werkt rond het inlevingsvermogen bij communicatie. De grondlegger, dokter in de psychologie Marshall Rosenberg, stelde dan ook dat empathie de rode draad is om daadwerkelijk in verbinding te komen met elkaar en met uzelf. Deze vorm van communiceren staat ook bekend als de geweldloze communicatie (GC) of nonviolent communication (NVC) en werd geïnspireerd door vredesdenkers zoals Mahatma Gandhi en Martin Luther King.

Bij verbindende communicatie staan vier elementen steeds centraal, namelijk waarneming, gevoel, behoefte en verzoek. Door waar te nemen en geen oordeel te vellen legt u de basis voor een open communicatie. Daarnaast is het belangrijk om uw eigen gevoelens te herkennen en te benoemen. Als derde stap uit u ook uw persoonlijke behoeften door te zeggen wat u nodig heeft. U vat dit samen in een uiteindelijk verzoek ten aanzien van de andere persoon. Door op deze gestructureerde manier te communiceren, ontdekt u eenvoudig elkaars behoeften en kunt u samen tot een oplossing komen.

Verbindende communicatie bij Cameleon Coaching

Dankzij de techniek van verbindende communicatie staat Sylvia coachees bij om op te leren komen voor zichzelf en tegelijk rekening te houden met de ander. De idee is om de verbinding te behouden met zowel uzelf als met de andere persoon.

Vervalt u wel eens in discussies op de werkvloer of heeft u ruzie met uw buurman of partner? Met de techniek van verbindende communicatie staat Sylvia coachees bij in het oplossen van dergelijke conflicten. Deze sessies kunnen zowel individueel gevolgd worden als met een andere, zoals een collega, partner of kind, in dat geval spreken we van verbindende bemiddeling.

Ervaren coach in verbindende communicatie

Bij Sylvia kunt u terecht om verbindende communicatie toe te leren passen en zo beter met elkaar te communiceren. Echter, het is eveneens mogelijk om haar als bemiddelaar in te schakelen en om zo via de techniek van verbindende communicatie tot werkbare oplossingen te komen.

Verbindende communicatie als theoretische bemiddelingstechniek

Door gerichte vragen te stellen, gaat Sylvia op zoek naar de echte behoeften van een coachee. Deze worden verder ontleed om ook de emoties achter deze behoeften bloot te leggen om zo de puzzelstukjes in elkaar te laten vallen. De coachee leert stap voor stap hoe hij aan de conflictsituatie kan werken en de verschillende stappen worden doorlopen alsof de derde partij aanwezig was. Hierdoor leert de coachee op een nieuwe manier om te gaan met bepaalde situaties.

Verbindende communicatie als bemiddelingstechniek

Verbindende communicatie wordt ook als bemiddelingstechniek gebruikt. Hierbij zijn beide partijen aanwezig en werken zij met behulp van de techniek van verbindende communicatie naar elkaar toe. Sylvia fungeert hier als coach en helpt u, onder andere door u de juiste vragen te stellen, om de techniek van de verbindende communicatie toe te passen. Deze bemiddelingstechniek wordt onder andere toegepast bij conflicten tussen de werkgever en de werknemer of tussen onderlinge werknemers.

Verbindende communicatie

Contacteer Cameleon Coaching

Sylvia gebruikt de techniek van verbindende communicatie om beide partijen naar elkaars behoeften te laten luisteren en het conflict stap voor stap bespreekbaar te maken. Het gaat hier om een gepersonaliseerd traject waar er net als bij de andere coachingstechnieken samen een traject op maat wordt opgesteld.

Elke sessie duurt 1 uur en kost € 65 per uur (incl. btw). Betalen kan cash of met de applicatie Payconiq by Bancontact.

Zet de eerste stap naar conflictoplossingen en leer anders communiceren op de werkvloer of in u privé leven. Kies voor verbindende communicatie bij Cameleon Coaching te Leuven.

Maak een afspraak